Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że w dniu 14 kwietnia 2022 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 830 opublikowana została ustawa z dnia 8 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw zwana dalej „ustawą".
Ustawa ta w zakresie rynku pracy wprowadza zmiany dotyczące przede wszystkim ujednolicenia przepisów specustawy z obowiązującymi przepisami m.in. w zakresie statusu ochrony czasowej, zasad dostępu do rynku pracy, legalności powierzania pracy cudzoziemcowi czy procesu monitorowania zatrudnienia cudzoziemców w szczególności:
- Wyłącza osoby korzystające z ochrony czasowej z zakresu stosowania ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w taki sam sposób, w jaki zostali oni wyłączeni z zakresu stosowania w specustawie (art. 1 pkt 2 lit. b ustawy).
- Dodaje przepis (art. 1 pkt 13 lit. a ustawy) według którego obowiązek powiadomienia o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy nie dotyczy przypadku, w którym cudzoziemiec jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Celem jest bowiem funkcjonowanie nowej, uproszczonej „ścieżki dostępu" obywateli Ukrainy do rynku pracy w Polsce w okresie, w którym w Ukrainie trwają działania wojenne, a nie wprowadzanie dodatkowych obowiązków związanych z powierzaniem pracy obywatelom Ukrainy równocześnie z obowiązkami, które są związane z powierzaniem pracy obywatelom wszystkich państw trzecich.
- Rozszerza katalog podmiotów, które będą mieć dostęp do danych dotyczących liczby obywateli Ukrainy, którzy zostali zatrudnieni na podstawie ustawy o Główny Urząd Statystyczny (art. 1 pkt 13 lit. b ustawy).
- Wprowadza przepisy (art. 1 pkt 13 lit. c ustawy – dodawane ust. 5a, 5b, 5d i 5e)), które mają na celu dostarczanie ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz instytucjom kontrolnym aktualnych informacji pozwalających ocenić liczbę obywateli Ukrainy, którzy wykonują pracę zgodnie z przepisami ustawy, jak również kierować do podmiotów powierzających wykonywanie pracy kontrole dotyczące przestrzegania przepisów prawa w szczególności w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Wprowadza przepis (art. 1 pkt 13 lit c ustawy – dodawany ust. 5c), dzięki któremu skutki niedopełnienia obowiązku powiadomienia o powierzeniu pracy obywatelowi Ukrainy będą obciążały tylko podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy. Tylko podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy będzie karany za nielegalne powierzenie pracy. Obywatele Ukrainy nie mają żadnego wpływu na spełnienie wymogu powiadomienia przez podmiot powierzający wykonywanie pracy i nie mogę ponosić z tego powodu negatywnych skutków.
Ponadto ustawa:
- Wprowadza przepis (art. 1 pkt 7 lit. b ustawy), dzięki któremu Ochotnicze Hufce Pracy mogą finansować koszty zakwaterowania i wyżywienia obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy.
- Dodaje przepis (art. 11 pkt 1 ustawy), który umożliwia powiatowym urzędom pracy ponoszenie wydatków z Funduszu Pracy i środków Europejskiego Funduszu Społecznego na aktywne docieranie z informacją o możliwościach wsparcia do osób, które dotychczas nie zarejestrowały się w urzędzie, a które potencjalnie byłyby zainteresowane ofertą urzędów pracy.
- Wprowadza nową formę wsparcia w postaci możliwości sfinansowania przez starostów kosztów postępowania nostryfikacyjnego lub postępowania w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie. Powyższe rozwiązanie ma na celu wsparcie cudzoziemców, w tym obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w konsekwencji konfliktu zbrojnego na terenie tego kraju. Uznanie dyplomu ukończenia studiów zdobytego w Ukrainie za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu pozwoli na bardziej efektywną integrację na polskim rynku pracy (art. 11 pkt 2 i 4 lit. a ustawy).
- Wprowadza rozwiązania umożliwiające:
- a) finansowania z Funduszu Pracy kosztów związanych z organizowaniem giełd pracy i targów pracy w celu prowadzenia pośrednictwa pracy (art. 11 pkt 4 lit. b ustawy),
- b) powiatowym urzędom pracy wnioskowania o środki rezerwy KFS pomimo niezaangażowania przez dany urząd środków z limitu podstawowego (art. 11 pkt 5 ustawy).
- Umożliwienie zatrudniania obywateli Ukrainy w strukturach administracji samorządowej oraz w strukturach administracji rządowej, bez konieczności potwierdzania znajomości języka polskiego. W ramach struktur administracji samorządowej, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530), obywatele Ukrainy będą mogli być zatrudniani na stanowiskach pomocniczych i obsługowych. Z kolei, w strukturach administracji rządowej, obywatele Ukrainy będą mogli być zatrudniani – zarówno w ramach korpusu służby cywilnej jak i poza korpusem służby cywilnej – na stanowiskach pracy, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa. Istotnym bowiem pozostaje wskazanie, że wobec pracowników zatrudnianych w strukturach administracji rządowej w ramach korpusu służby cywilnej znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, z późn. zm.), natomiast wobec pracowników zatrudnionych poza korpusem służby cywilnej – przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 537, z późn. zm.) – (art. 1 pkt 14 ustawy).
Ustawa co do zasady weszła w życie w dniem 15 kwietnia 2022 r., z mocą od dnia
24 lutego 2022 r. Przepisy, które weszły w życie w innych terminach określone zostały w art. 33 ustawy. Do pobrania poniżej ustawa.